Trip 2013 - Day 7 (Wairake-Waitomo-Hamilton-Huntly)

Hari ke-7 kami di sini, peserta konvoi dibawa melawat Thermal Walk Valley yang terletak berhampiran dengan camp site Wairakei Tourist Park, Taupo. 

Camp site di Wairakie Tourist Park, Taupo
Antara tarikan di Wairakie Tourist Park, Taupo

Thermal Walk Valley
Seterusnya peserta konvoi bergerak ke Waitomo yang terletak kira-kira 2 jam perjalanan untuk menyaksikan satu lagi tarikan pelancong di sini iaitu Waitomo Cave yang terkenal dengan Glow Worm dan merupakan satu-satunya gua di dunia yang mempunyai haiwan unik yang mengeluarkan cahaya seperti ini. Terasa seperti berada di angkasa lepas bila berada didalam gua, kesan dari cahaya yang dikeluarkan oleh haiwan ini. Pengunjung akan di bawa masuk ke dalam gua secara senyap dengan bot yang disediakan untuk menyaksikan sendiri keajaiban ini. Pengunjung tidak dibenarkan mengambil gambar sewaktu berada di dalam gua. Jadi, kami bergambar diluar gua dulu...:D
Waitomo Cave
Bergambar kenangan sebelum memasuki gua Waitomo
Pengembaraan di dalam gua Waitomo ini mengambil masa kita 45 minit. Setelah selesai masuk gua, kami membeli brangan cenderahati kenangan di kedai yang terdapat di laluan keluar gua. Seterusnya, konvoi bergerak pula ke Hamilton, sebuah bandar popular di wilayah Waikato di Pulau Utara New Zealand. Kami berhenti rehat sambil makan di restoren-restoren halal yang terdapat di bandar ini.


Bandar Hamilton

Selesai menjamu selera di bandar Hamilton, konvoi terus bergerak menuju ke camp site seterusnya yang terletak di Lake Hakanoa Caravan & Motor Park, Huntly kira-kira setengah jam perjalanan. Peserta bermalam di sini sebelum meneruskan aktiviti seterusnya di sekitar Auckland.
Pemandangan camp site di Lake Hakanoa

No comments:

Post a Comment